jufesmee.reismee.nl

Dag 3 en 4 in Zweden

Hoi groep 5,

De derde en de vierde dag zijn alweer voorbij. Wat vliegt de tijd hier in Zweden. Ook deze dagen was het weer heel warm, 28 graden zelfs! Gisterochtend hebben we een bezoek gebracht aan een voorschoolse opvang. Het verschil tussen een Zweedse en Nederlandse voorschoolse opvang is dat de kinderen in Zweden tot en met zes jaar hier naartoe gaan. In Nederland ga je als je vier jaar oud bent al naar de basisschool. Twee jaar eerder dan in Zweden.

Na dit bezoek zijn we met z’n allen naar de supermarkt gelopen. Hier hebben we lekker eten gehaald. We gingen namelijk picknicken in het park! Hierna zijn we naar het ‘Universeum’ gegaan. Dit is een museum waar we allemaal proefjes en opdrachten konden doen. Een etage stond bijvoorbeeld in het teken van de ruimte en bij een andere etage stond technologie centraal. Ook waren er allerlei dieren te zien zoals een heleboel vissen, vogels en aapjes.

Op dag vier zijn we naar een middelbare school gegaan. Hier kregen we een rondleiding van twee jongens die op deze school zitten. Het was interessant om te zien welke vakken ze krijgen. In Zweden krijgen de kinderen les in bijvoorbeeld techniek en natuur maar ze krijgen ook kookles en naailes. Bij de kookles leerden de kinderen hoe ze zelf pizza moeten maken, inclusief de pizzabodem.

In de avond hebben we frisbee golf gespeeld. Het lijkt een beetje op het spelen van golf maar bij frisbee golf moet je de frisbee in een korf gooien. Er waren 18 holes. Dit was soms nog best moeilijk want je moest tussen de bomen door gooien! We speelden dit in groepjes van vijf personen. Ik ben uiteindelijk als tweede geëindigd! Goed van de juf hè?

Tot de volgende blog!

Groetjes van juf Esmée