jufesmee.reismee.nl

Eerste dag in Zweden

Dag allemaal!

De eerste volle dag in Zweden zit erop. Het was vandaag een hele warme dag. Het was hier 27 graden! Vanochtend ging weer heel vroeg de wekker. Om 07 uur vertrokken we met de hele groep richting de eerste basisschool die we gingen bezoeken. Eerst moesten we met de tram en daarna nog met de bus. De basisschool waar wij naartoe gingen was een uur reizen.

Toen we op de school waren aangekomen, werden we ontvangen met koffie, thee en een typisch Zweeds kaneelcakeje. Eerst kregen we een presentatie over de school. We kregen uitleg over de indeling van de klassen, de vakken en meer informatie over de school. De school begint om 8:00 uur en duurt tot 13:30 uur. De leerlingen gaan vanaf 6 jaar naar de basisschool, zij beginnen dan in groep 1. Je blijft op de basisschool tot groep 9, dan ben je 16 jaar oud.

Wat ik heel verrassend vond om te horen was dat alle leerlingen in de middag warm eten krijgen in de pauze. Alle klassen eten dan gezamenlijk een warme maaltijd als lunch. Ook spreken de leerlingen hier heel goed Engels. De school had een heel groot schoolplein waar de leerlingen lekker buiten kunnen spelen.

Daarnaast werken de leerlingen veel op chromebooks, wat jullie ook af en toe doen in de klas. Ook moesten de leerlingen hun schoenen uitdoen in de klas. Ze liepen allemaal op hun sokken. Na het bezoek aan de school zijn wij verder gegaan naar een eiland hier vlakbij. Hier hebben we een heerlijk ijsje gegeten aan het water. Morgen brengen we een bezoek aan ‘groep 0’. Dat zijn bij ons groep 1 en 2. Hier vertel ik jullie snel meer over!

Veel groetjes van juf Esmée

Groep 5

Juf, een leuk verhaal. Moeten we ook maar eens doen op de sokken in de klas rondlopen.